Fikk du en smarttelefon til jul, eller synes du det er på tide å begi seg ut i den digitale verden? Smarttelefoner, e-post og internett er fantastiske verktøy for å holde kontakten med nære og kjære i hverdagen. Men som nybegynner kan det være lurt å vite et par ting før man setter i gang, så slipper man unødvendige kostnader og kjedelige tabber. Her deler Anders Austad, salgssjef i Doro Norge, sine tips for en litt enklere start på ditt digitale liv.

1. Unngå ekstraavgifter når du er utenlands
Når du er i utlandet koster det ofte ekstra å ringe, surfe og sende sms. Fremfor alt pleier det å være høye avgifter på datatrafikk, det vil si å surfe eller sjekke e-post. Ettersom smarttelefonen din vanligvis oppdaterer mail og apper automatisk kan det hende at du bruker datatrafikk uten å være klar over det. Derfor er du lurt å alltid skru av dataoverføring når du er utenlands. Innstillingene for dette heter ”dataroaming” og finnes under ”mobilnett”. Å skru av dataroaming påvirker ikke muligheten for å surfe mens du er i Norge. Om du skulle ha behov for å koble deg opp når du er utenlands er det enkelt å skru på dataoverføring igjen. Slik gjør du på Android-telefoner: Gå inn på ”innstillinger”, så ”trådløst” og ”nettverk”, og så ”mobilnett”. Se til at ”dataroaming” ikke er haket av.

2. … og ikke skriv på Facebook at du er bortreist
Facebook er et sosialt nettverk som hjelper deg å holde kontakt med venner, barn og barnebarn. Politiet anbefaler at vi ikke skriver på Facebook at man er bortreist. Er man uheldig kan kriminelle se at boligen din står tom. Et tips for deg som vil dele bilder fra ferien er å endre sikkerhetsinnstillingene på Facebook så det kun er dine venner som ser hva du skriver.

3. Vær ekstra oppmerksom på e-post med ukjente vedlegg og linker
Om du nettopp har startet å bruke e-post kommer du snart til å merke at du får e-post fra både foretak og ukjente – dessvere er dette i blant falske selskaper og bedragere. Her må man være litt oppmerksom, for avsenderen kan være en person du kjenner som har fått e-postkontoen sin hacket. En god regel er å aldri gi ut kredittkortnummer, kontonummer eller passord om du ikke er helt sikker på at det er en pålitelig side. Om noe høres for godt ut til å være sant er det ofte det – som at du har vunnet førstepremien i et lotteri du ikke har deltatt i. Om du skulle bli utsatt for ett nettbedrageri, kontakt alltid politiet.

4. … og samtaler fra utenlandske telefonnumre, konkurranser eller uventede leverandører
Selv om telefonen i seg selv ikke er en ny oppfinnelse finnes det et par fallgruver her også. Som med e-post gjelder det å stille spørsmål ved kontakt som virker merkelig eller litt for god til å være sann. www.doro.com Noen utgir seg for å være fra et lotteri eller en leverandør av noe du ikke har bestilt som vils ende en faktura eller komme med et tilbud. Selv om det føles utrivelig å takke nei er det som regel en god regel å ikke kjøpe noe over telefon om det ikke er et foretak du har hatt god kontakt med tidligere. Takk heller vennlig nei, vær tydelig på at du ikke vil kjøpe noe og legg på røret. Om du har et tapt anrop fra et ukjent nummer kan du søke på nummeret på Gule Sider eller en annen nummeropplysningstjeneste før du ringer tilbake.

5. Gratisapper kan bli dyrt
Er det noe du ønsker å se eller gjøre kan du være sikker på at det finnes en app for deg. Her gjelder det å være litt oppmerksom – noen apper er nemlig gratis å laste ned, men tibyr kjøp inne i selve appen. For å unngå unødvendige ekstrakjøp når du låner bort telefonen din til barn og barnebarn kan du enkelt stille inn så det kreves en PIN-kode for å gjennomføre kjøp. Slik gjør du på Android-telefoner: gå inn i ”Google Play” og trykk på ”Meny-knappen”. Velg ”innstillinger”, og hak av ”Bruk PIN-kode for kjøp”. Tenk på at du når du godkjenner nedlastning av en app med PIN-koden din er appen åpen for kjøp i 15 minutter.